De vereniging als preventief socialmediakanaal

3 maart 2015
De vereniging als preventief socialmediakanaal

Een basisbehoefte van de mens is het contact maken met anderen. En dat doen we op allerlei manieren. Door te praten, door elkaar aan te raken, door schilderijen en films te maken, door brieven te schrijven - alhoewel, wie doet dat nog - en ooit in vroeger tijden (zeer vroeger): door rooksignalen uit te zenden. Dat laatste hoeft gelukkig niet meer want het bleek erg omslachtig. Nu hebben we Facebook en zien we de hele dag babyfoto’s.

Maar het is meer dan dat. Laten we eens gaan kijken hoe Facebook, en meer in het algemeen, social media ons denken hebben veranderd. En daarmee ook de manier waarop we ons leven organiseren.

Want als we iets willen als mens, en dat is gebleken uit de enorme vlucht die social media genomen hebben, dan is het informatie delen met anderen. En dat is interessant. Zeker als je iets te vertellen hebt, kun je nu door handig gebruik te maken van wat voorhanden is, in korte tijd heel nauwkeurig die mensen bereiken die je wilt bereiken. Of dat nou gaat om iets waar je verontwaardigd over bent, iets dat je mooi vindt, of een film die je gezien hebt en waarvan je eigenlijk vindt dat iedereen hem zou moeten zien.

Hoe organiseren we het zenden van die boodschap nu? We gaan niet meer onze hele vriendenkring bellen en we gaan ook niet naar een feestje om de hele avond alleen aan het woord te zijn. Wat we nu doen is: we zetten het online uit. En algoritmen op basis van interesses bepalen wie in jouw kring je bericht te zien krijgt. Zo vind je elkaar, deel je kennis en maak je, als je dat wilt, contact. Dat maakt dat je nu op een andere manier keuzes maakt, want informatie komt op een andere, meer specifieke manier bij je aan.

De vereniging
Waar social media vooral goed in zijn, is het verspreiden van informatie van onderop, door de gebruikers zelf. Het is geen televisieprogramma dat alleen maar zendt, maar de gebruikers zelf maken de content. De agenda wordt bepaald door de gebruikers, precies zoals dat ook het geval is bij verenigingen, die niet een top-down informatievoorziening hebben, maar een bottom-up benadering hanteren.

Verenigingen brengen mensen met elkaar in contact op basis van gemeenschappelijke interesses, en laten ze kennis opdoen, delen en verdiepen. Een vereniging geeft mensen het gevoel dat ze ergens bij horen en een veilige omgeving hebben waarin ze op soepele wijze informatie kunnen zenden en ontvangen. Daarmee is een vereniging een soort oervorm van Facebook, inclusief smoelenboek, contactgegevens en een kort CV.

Maar social media bieden ons meer. Want nu hoef je niet meer van Groningen naar Maastricht te reizen om een interessante lezing bij te wonen, maar klik je op de bijbehorende link om de live-stream te zien. En je kunt nog reageren ook, vragen stellen, en bijvoorbeeld zien wie er allemaal aanwezig is. Achteraf kun je online je feedback geven, zodat de organisatie het de volgende keer weer net ietsje beter kan aanpakken.

De vereniging als selectief socialmediakanaal
De vereniging is bij uitstek geschikt om informatie te kanaliseren, te bundelen en toegankelijk te maken voor haar leden. Door zich in haar vakgebied(en)  te profleren, een platform te bieden op het gebied van kennisdeling en duiding van informatie, en door leden met elkaar in contact te brengen, weet de vereniging leden aan te trekken en te behouden. Social media fungeren daarbij als een uitstekende tool, zowel in het aantrekken van nieuwe leden op basis van interesses, als het voeden en behouden van bestaande leden.

Zou het niet mooi zijn als je als vereniging een graantje kunt meepikken van wat er allemaal online wordt gecommuniceerd, om het vervolgens in goede banen te leiden, namelijk naar jouw vereniging? Dat vergt een goed communicatieplan, waarin heel precies gekeken wordt naar wat mogelijk is. Zo leg je de identiteit van de vereniging over de beschikbaarheid van de verschillende kanalen heen, waarbij voor bepaalde activiteiten weer andere tools kunnen worden ingezet.

Laat u informeren over wat social media voor uw vereniging kan betekenen, en bereik meer (potentiële) leden en wees daarmee uw leden nog beter van dienst.

 

Alexander Tempel

 


< Terug naar Publicatieoverzicht Download publicatie
Wij maken gebruik van cookies, gaat u hiermee akkoord? Meer informatie