Zou u uw LinkedIn contacten herkennen als u ze op straat tegenkwam?

2 oktober 2015
Zou u uw LinkedIn contacten herkennen als u ze op straat tegenkwam?

De uitdaging van social media is om inhoudelijk kwaliteit te bieden. Want hoeveel van de contacten die u heeft op LinkedIn zou u herkennen als u ze op straat tegenkwam? En daar zijn verenigingen dan weer goed in: om het netwerk dat u her en der aan het opbouwen bent, samen te brengen op één plaats. LinkedIn helpt u, maar het is uiteindelijk vooral een handig middel. De vereniging kanaliseert de informatie die wordt verspreid, de inhoud die wordt gepubliceerd, en het netwerk dat wordt gelegd.

LinkedIn blijft de ultieme tool
voor zakelijk netwerken via social media. Wereldwijd zijn al bijna vierhonderd miljoen mensen actief op LinkedIn, en in Nederland zijn we relatief gezien het meest aanwezig op dit platform. Het is niet te vergelijken met bijvoorbeeld Facebook, en in opzet veel serieuzer, met een duidelijke uitstraling die zich richt op werkende mensen, die wellicht op zoek zijn naar een andere baan, of naar mogelijkheden om hun netwerk te vergroten. Daarom zijn ook verenigingen aanwezig op LinkedIn om de doelstellingen van de vereniging te ondersteunen.

Met alle verschillende beschikbare kanalen kan de communicatie wel ietwat te veel verspreid raken, en het blijkt dat leden zich vooral op de website van hun vereniging richten. Toch heeft LinkedIn duidelijk voordelen te bieden omdat ook mensen van buiten de vereniging uw activiteiten via dit kanaal kunnen volgen. Zo maakt u dus onbewust reclame voor uw activiteiten. Voor een goede informatievoorziening blijft een website nog steeds belangrijk, maar om te zorgen dat die informatie ook tot leven komt, geeft een koppeling met social media meerwaarde.

Die meerwaarde uit zich vooral in het  feit dat u zich via LinkedIn kunt profileren met uw activiteiten, wat u gedaan hebt, en waar u goed in bent. En zeker als u in een groep zit, kunnen andere gebruikers ook zien wie u bent. Dat is wel zo handig als u een specialist zoekt in een bepaald vakgebied, of als u nog even wilt zien met wie u eigenlijk stond te praten vorige week tijdens dat congres. Met de overname van Slideshare, kan uw profiel nu ook worden uitgebreid met de presentaties die u gegeven heeft, of kunt u presentaties die u interessant vindt, met anderen delen.

Als we kijken naar de waarde van LinkedIn voor de vereniging, dan zien we dat we een uitstekende tool in handen hebben om mensen te verbinden. Online, door ze kennis te laten maken met elkaar; via via of door de suggesties die LinkedIn zelf doet. En ook offline, door de promotie van evenementen zoals lezingen. Daarnaast is adverteren op LinkedIn ook goed mogelijk, en kan precies de doelgroep worden bepaald op basis van verschillende kenmerken. Daarmee kunt u in één klap heel veel mensen tegelijk bereiken, maar u zou ook, door de zoektermen zo specifiek in te stellen, ervoor kunnen zorgen dat maar één persoon uw advertentie te zien krijgt. Bijvoorbeeld die bepaalde beleidsmaker die u al zo lang aan de telefoon probeert te krijgen. Of mensen al via LinkedIn ten huwelijk zijn gevraagd is niet bekend.

Laat u adviseren door uw verenigings­ manager over wat LinkedIn, en in het algemeen ook social media, voor u en uw vereniging kunnen betekenen. Het is een platform dat met de juiste ingrepen naadloos kan aansluiten op uw doelstellingen, en u bovendien in staat stelt om mensen met elkaar te verbinden, informatie uit te wisselen, en om bekend te worden bij uw mensen die nog geen lid zijn, maar dat misschien wel willen worden. De vereniging van nu heeft baat bij het inzetten van het middel dat LinkedIn heet.

 

Alexander Tempel

 


< Terug naar Publicatieoverzicht Download publicatie
Wij maken gebruik van cookies, gaat u hiermee akkoord? Meer informatie