Column: 25 jaar MOS

5 juli 2016
Column: 25 jaar MOS

25 jaar MOS
“Schrijf even een column over 25 jaar MOS”,  werd mij gevraagd. Natuurlijk zeg ik dan ja, maar zit u als lezer daar nu op te wachten? De wereld zag er 25 jaar geleden in verenigingsland wel iets anders uit. Maar dat weten we allemaal. Door de komst van het internet, e-mail en social media is de verenigingsdynamiek compleet veranderd. De werkzaamheden van een verenigingsbureau verschuiven in de loop der tijd van het handmatig wijzigen van de ledengegevens naar online zelf muteren. En bij de financiële administratie is de digitale factuur niet meer weg te denken. En dat is goed.

Vereniging 2.0
Besturen krijgen nu inhoudelijke ondersteuning in de vraagstukken, die bij iedere vereniging weer anders zijn. Er ontstaat een bloeiende samenwerking waarbij bureau en bestuur als gelijkwaardige partners zich inzetten om de vereniging 2.0 op de kaart te zetten. De inhoudelijke kennis over het vak of de materie zit bij de vereniging en wij weten alles van hoe een vereniging moet en kan functioneren.

Dat is ook een verandering die gedurende die 25 jaar heeft plaatsgevonden. Natuurlijk door het ouder worden (niet alleen van mij, maar ook van de organisatie), is er senioriteit op diverse vlakken ontstaan. Door ervaring wijzer geworden, maar ook een organisatie zelf evolueert. Hadden wij vroeger het zwaartepunt liggen op secretariaatswerkzaamheden, nu ligt dat op communicatie in de breedste zin van het woord, management en financiën.

Bedrijfje
Ik sprak onlangs een oude bekende, die mij vroeg of ik dat bedrijfje nog heb. Dat deed toch iets met secretaressen en verenigingen? Toen ik hem vertelde dat MOS inmiddels bijna 50 medewerkers in dienst heeft en dat MOS opereert in een innovatieve branche in een snel veranderende omgeving, keek hij opeens heel geïnteresseerd. Hij stelde wel direct een kritische vraag: “Wie is er tegenwoordig nog lid van een vereniging?”. We kunnen niet in de toekomst kijken, maar mensen blijven volgens mij eensgezinden opzoeken en dat kun je in platforms, netwerken, groepen en allerlei los-vaste verbanden doen.  Al naar gelang de behoefte van de zoekende. Dat het klassieke verenigingsmodel met een vaste contributiestructuur in de toekomst op de schop gaat, dat is zeker.

Aan ons de uitdaging om hier op in te spelen en de vereniging 2.0 -hoe dat dan ook mag gaan heten- toekomst te bieden en hier weer een businessmodel voor te vinden.

Binnenkort in het MOS-brainboxteam gaan we hier weer op los. We houden u op de hoogte!

 

Edith J. Terschegget


< Terug naar Publicatieoverzicht Download publicatie


Over de auteur

Edith J. Terschegget
Edith J. Terschegget
Directeur MOS
Wij maken gebruik van cookies, gaat u hiermee akkoord? Meer informatie