Column: Sociale Media-politie

14 april 2017
Column: Sociale Media-politie

Sociale media-politie

Wie kent dit tafereel niet: ’s avonds op de bank kijk je nog even door je mail, checkt je LinkedIn en scrollt door je Facebook-berichten. En hee, je tweet wordt geretweet, wat leuk!

Altijd en overal online zijn, is tegenwoordig meer regel dan uitzondering. De (online) grenzen tussen zakelijk en privé vervagen daardoor. Ook op sociale media. Was het niet zo lang geleden nog zo, dat je je LinkedIn-berichten alleen maar voor je zakelijke contacten gebruikte, nu zie je dat óók Facebook zich langzaam vult met zakelijke contacten. Want het is best leuk om te zien wat die bestuurder in zijn of haar vrije tijd bezighoudt. Dit is de betrokkenheid die je bij je klant hebt.

Is het erg dat op Facebook je zakelijke contacten zich mengen met je privécontacten? Nee, natuurlijk niet. Je bepaalt zelf wat je op de sociale media zet. In mijn geval zie je alleen maar paarden voorbij komen, dus mijn zakelijke contacten weten inmiddels dat mijn passie daar ligt. Maar het wringt ook wel eens. Je hebt niet meer in de hand wat je medewerkers op de sociale media plaatsen. Soms kan dit ook schade berokkenen aan het bedrijf waar je werkt. En in ons geval dus ook de vereniging waar je voor werkt. Want we weten dat de impact van sociale media enorm is.

Met die impact in het achterhoofd, hebben we bij MOS een protocol sociale media opgesteld. Eigenlijk is het niet meer dan het afspreken van regels die te maken hebben met normen en waarden. Maar wat is dan leidend? En wiens normen en waarden? MOS heeft een eigen DNA. Dat staat voor sociaal, maatschappelijk betrokken, klantgericht en duurzaam. De mensen die bij ons werken, zijn op dat vlak toch in grote mate gelijkgestemden. In hoeverre maak je als werkgever inbreuk op de privacy van de medewerkers die op Facebook actief zijn, door hier iets van te vinden? Dit zijn best moeilijke zaken.

Elke organisatie zal daar zijn eigen afwegingen in maken. Wij hebben ervoor gekozen de medewerkers advies te geven hoe zij eenduidig op hun LinkedIn-profiel kunnen melden dat ze bij MOS werken en voor welke verenigingen zij actief zijn. Voor de overige sociale media gaan we uit van het normbesef. Wanneer je als bedrijf sociale media-politie moet gaan spelen, dan heb je niet de juiste mensen in dienst!

Edith J. Terschegget


< Terug naar Publicatieoverzicht


Over de auteur

Edith J. Terschegget
Edith J. Terschegget
Directeur MOS
Wij maken gebruik van cookies, gaat u hiermee akkoord? Meer informatie