Column: Ken uw leden?

15 september 2017
Column: Ken uw leden?

Voor iedere vereniging is het zo vanzelfsprekend: u kent uw leden! In de tijd dat er nog volle zalen waren op de algemene ledenvergadering en de bijeenkomsten goed bezocht waren, had een verenigingsbestuur best een beeld van het gemiddelde lid. Maar is dat nog zo?

Een vereniging heeft vaak één kenmerk waar ieder lid aan voldoet, maar daarna begint de diversificatie. Dat kan in regio, specialisatie of interesse en dat is voor ieder lid anders. Ledenenquêtes kunnen inzicht geven in die diversiteit aan kenmerken. Bij het bezoeken van (commerciële) websites gaat het vaak al wat stapjes verder. 

Ook al houden we niet van de ‘Big Brother’-gedachte;  het is toch wel handig dat als een lid in zijn interessegebied zoekt,  hij ook alle aanverwante hits te zien krijgt. Dat doet Bol.com ook. “Anderen vonden dit artikel ook interessant”. Vaak opent dit voor u nieuwe inzichten. Hier zit heel slimme software achter, die dit dus wel allemaal opslaat en weer reproduceert op het moment dat u weer op die site komt.

Dit maakt ook dat de vereniging van de toekomst een andere is. Het “ken uw leden?” is dan geen vraag meer, maar een statement. Want natuurlijk kent de vereniging haar leden. Heel goed zelfs. Het zoekgedrag is geanalyseerd en de vereniging weet precies waar uw interesse naar uit gaat. Natuurlijk praten we dan wel over de verenigingen waar de kennis wordt gehaald en gebracht. Dus hoe actiever u bent richting uw vereniging, des te meer levert uw lidmaatschap op!

Edith J. Terschegget

 


< Terug naar Publicatieoverzicht


Over de auteur

Edith J. Terschegget
Edith J. Terschegget
Directeur MOS
Wij maken gebruik van cookies, gaat u hiermee akkoord? Meer informatie