Column: Toegevoegde waarde

9 juli 2019
Column: Toegevoegde waarde

Waar staan wij over 10 jaar? Die vraag werd mij pas gesteld door een bestuurder. Ook vragen als ‘Bestaat mijn vereniging over een tijdje nog wel?’ en ‘Wat moeten we doen om onze vereniging onder de aandacht te brengen bij de jonge professional?’ komen regelmatig voorbij. Ik heb geen glazen bol, maar zie wel veel veranderingen (op komst) in onze branche. 

Vorig jaar was dat voor ons aanleiding om een onderzoek te laten doen naar de toekomst van verenigingen. Aan de uitkomsten van dit onderzoek is in deze uitgave van ons Sec! Magazine een artikel gewijd. Hieruit komt voor ons wel naar voren dat onze koers goed is en dat we (nog) meer toegevoegde waarde moeten bieden aan onze klanten. Dit vertaalt zich dan weer in de toegevoegde waarde die verenigingen aan hun leden kunnen bieden.

Kruisbestuiving 
Het werd mij tijdens onze jaarlijkse synergiebijeenkomst weer eens duidelijk hoe belangrijk het onderlinge contact tussen bestuurders is. De synergie tot stand brengen tussen verenigingen, zodat zij elkaar kunnen versterken. Dat is ook toegevoegde waarde. Wij faciliteren dat en zien soms mooie samenwerkingen ontstaan. Bestuurders die elkaar raadplegen, die hun netwerk verrijken en daardoor hun eigen bestuurswerk inhoudelijk beter kunnen doen. Je ziet kruisbestuivingen tussen de ene en de andere vereniging op thema’s die bij beide spelen. MOS is daarin de linking pin. Maar ook de digitalisering gaat steeds verder: secretariaat en financiën worden steeds meer een commodity, maar de menselijke factor blijft nog steeds belangrijk en wordt ook steeds belangrijker. Alleen dan op een ander vlak. Daar waar processen worden geautomatiseerd, zal de vereniging van de  toekomst een verenigingsmanager (of communitymanager) hebben - die een belangrijke spil is.

Artifical Intelligence 
Door het gebruik van Artificial Intelligence (AI) zullen leden en geïnteresseerden in de toekomst nog beter worden bediend, doordat de vereniging weet wat hun interesses of voorkeuren zijn. Dit is niet te stoppen. Albert Heijn weet bijvoorbeeld door je aankopen al welke wijn je lekker vindt, waardoor je vervolgens een mail krijgt met de vraag: ‘Nog een keertje kopen?’ of Bol.com die meldt: ‘Kopers van dit item waren ook geïnteresseerd in een ander item.’

Wanneer je dit vertaalt naar de vereniging, betekent dit dat we veel meer data gaan vergaren van leden om specifieke informatie te delen. Informatie waar leden op zitten te wachten én waarom ze lid zijn geworden van de vereniging. Het scheelt hen tijd en het is waardevol, want de vereniging is een nog betere leverancier, gids of facilitator geworden. Dát is nu toegevoegde waarde die we met data-analyse kunnen realiseren. 

Zoals gezegd gaat het om de juiste balans tussen het zijn van een datadriven-organisatie en de menselijke interventie. Wij werken voortdurend aan onze ontwikkeling waarin beide optimaal aan bod komen!


< Terug naar Publicatieoverzicht Download publicatie


Over de auteur

Edith J. Terschegget
Edith J. Terschegget
Directeur MOS
Wij maken gebruik van cookies, gaat u hiermee akkoord? Meer informatie