Column
Bij MOS staat 'Toekomstbestendige Verenigingen' centraal. Raimond Fifis, directeur MOS, schrijft over de ontwikelingen en
bevindingen in zijn columns:
"Een positieve blik achterom én een frisse blik vooruit!"
Nijkerk, december 2025 - Nu ik in december even terugkijk op het afgelopen jaar, kan ik met recht tevreden zijn over wat 2025 ons heeft gebracht. Natuurlijk weet ik dat mijn herinneringen selectief zijn. Positieve gebeurtenissen blijven vaak beter hangen, terwijl het minder leuke sneller vervaagt. Dat werkt eigenlijk net zoals bij vakanties van vroeger, toen mijn kinderen nog klein waren. Niet alles was toen altijd koek en ei. Met drie jonge kinderen was het soms even doorzetten en onderling was er wel eens wat uit te vechten. Toch herinner ik me vooral hoe fijn die vakanties waren, echt een genot. Zo schijnt het menselijke brein nu eenmaal te werken.
Om mijn tevreden gevoel te onderbouwen, hoef ik gelukkig niet alleen op mijn geheugen te vertrouwen. Aan het begin van het jaar bleek uit ons klanttevredenheidsonderzoek dat onze klanten ons in algemene zin waarderen. Dat stemde mij trots. Extra waardevol vond ik dat zij ook de moeite namen om ons concrete tips voor verbetering mee te geven. Ik licht er graag twee uit.
De eerste tip was: ‘Verbinding met klanten actief organiseren, ook om kennis en informatie te delen.’ Daar konden we goed mee uit de voeten. Onze klanten zijn voor ons namelijk niet zomaar klanten. We zien hen als partners. Samen – zij vanuit hun bestuurlijke verantwoordelijkheid en wij vanuit onze professionele rol – werken we aan groei en bloei van de vereniging of netwerkorganisatie. Die verbinding organiseren we onder andere tijdens onze jaarlijkse relatiebijeenkomst. Afgelopen jaar kozen we daarbij voor een andere insteek. In plaats van een spreker voor de groep, gaven we als partner van Proef Amersfoort ruimte aan het gesprek en het onderlinge contact. Dat werd zeer gewaardeerd en beviel de aanwezigen goed.
Ook de introductie van onze online community past bij die zoektocht naar verbinding. Voor ons én voor onze klanten. Een stuk handiger dan losse nieuwsbrieven en het biedt veel meer ruimte voor interactie. Het is een laagdrempelige en efficiënte manier om met elkaar in contact te blijven. Voorlopig delen we hier vooral onze kennis en wetenswaardigheden, maar de eerste reacties zijn al binnen. Zo groeit de community stap voor stap uit tot een interactief platform.
De tweede tip die ik wil benoemen: ‘Meer profiteren van nieuwe technieken en werken met data uit de systemen.’ Als vooruitstrevend verenigingsmanagementbureau zijn we hier al langere tijd actief mee bezig. De technologische ontwikkelingen gaan snel en de mogelijkheden zijn talrijk en indrukwekkend. Tegelijkertijd zijn we ons ook bewust van de risico’s die digitalisering met zich meebrengt. Veiligheid staat voorop. Daarom hebben we dit jaar ons IT-beleid aangescherpt en uitgebreid met een hoofdstuk over AI. Daarin beschrijven we wat wij belangrijk vinden op het gebied van gedrag en kennis en hoe we onze collega’s daarin ondersteunen. Denk aan awareness-programma’s en het behalen van een certificaat AI-geletterdheid. Dit beleid vormt ook de basis voor onze IT-roadmap en de AI-tools die we komend jaar, zowel voor onszelf als voor onze klanten, gaan inzetten.
Dat biedt mij een mooi bruggetje naar 2026. Een bijzonder jaar, want dan vieren we ons 35-jarig bestaan! Een prachtige mijlpaal waar ik trots op ben! Komend jaar staan we er op diverse momenten bij stil. Het nieuwe jaar staat daarnaast voor een belangrijk deel in het teken van hoe wij data en techniek inzetten om waardevolle verbindingen te creëren en/of te stimuleren. Dat is ook het centrale thema voor 2026. In dat kader attendeer ik je graag op ons kennisevent ’Van Data naar dialoog’ dat wij op vrijdag 6 maart in Utrecht organiseren. Voor de derde keer brengen we samen met onze strategisch partner Procurios, kennisdelen met bestuurders en andere betrokkenen uit de wereld van verenigingen en stichtingen in de praktijk. Voel je welkom om erbij te zijn!
Al met al kijk ik met veel enthousiasme vooruit naar wat 2026 ons gaat brengen. Net als bij het terugkijken, merk ik dat ik ook vooruitkijkend graag de positieve kanten benadruk. En eerlijk gezegd lijkt me dat niet meer dan logisch.
Ik wens iedereen alvast hele fijne, gezellige feestdagen en een succesvol, toekomstbestendig en vooral gezond 2026.
Raimond Fifis
_______________________________________________________________________________________________________
"Van data naar dialoog"
Nijkerk, augustus 2025 - Na een heerlijke zomer(vakantie) en een aantal weken van relatieve rust, staat de start van het seizoen weer voor de deur. Hoewel de zomermaanden altijd voldoende gevuld zijn, zien we dat in september de reguliere vergadercycli weer starten, het werken aan evenementen en projecten intensiveert, begrotingen en najaars-ALV’s worden voorbereid, enzovoort. Kortom, de agenda’s zijn weer gevuld met opdrachten en afspraken.
Zodra de zomer voorbij is, richt ik – met nieuwe energie – mijn blik ook al op het volgende jaar. Afgezien van het organiseren van evaluaties en het maken van plannen met klanten, denk ik aan de koers van ons bedrijf. Wat zijn belangrijke ontwikkelingen, waar zetten we op in en welke thematiek is leidend?
Ons werk voor verenigingen en stichtingen is primair mensenwerk, maar daarin worden we steeds meer ondersteund door techniek. Daardoor nemen administratieve handelingen af, wat de meer organisatorische en inhoudelijke werkzaamheden alleen maar ten goede komt. Net als de tijd voor het voeren van goede gesprekken. Dat is waardevol en geeft meer plezier. Door de inzet van techniek – met ons platform MOS Connect – zijn voor onze klanten ook allerlei aanvullende functionaliteiten en data beschikbaar. Daarmee kunnen we de dienstverlening optimaliseren en voorzien in de uitbreiding van het aanbod aan leden.
Met de inzet van MOS Connect in bijna ieder proces van vereniging of stichting (of dat nu voor evenementen, communicatie, financiën of ledenadministratie is), beschikken onze klanten over veel informatie van hun leden en andere betrokkenen. We gebruiken deze informatie door bijvoorbeeld het aanbod aan leden steeds meer af te stemmen op hun individuele behoefte, maar ook om de zogenaamde ‘ledenreis’ zo goed mogelijk in kaart te brengen en te faciliteren. Voor de goede orde; het zorgvuldig en veilig omgaan met data staat hierbij te allen tijde voorop.
Met de al tijden afnemende vanzelfsprekendheid van het lid zijn, je ergens bij aansluiten en meedoen, is het vergroten van aandacht voor en interactie met leden enorm belangrijk Het fenomeen klant- of ledenreis is niet nieuw. Het is wel iets om rekening mee te houden en onverminderd belangrijk bij het met succes binnenhalen, verbinden en behouden van leden. Die ledenreis is dan ook iets waarmee we de komende tijd verder aan de slag gaan. Dus nog meer inspelen op die reis van leden en overige betrokkenen en dit proces verder optimaliseren. Optimaliseren in de zin van betekenisvoller en waardevoller maken en zo betrokkenheid vergroten en verbinding faciliteren. Immers, betrokkenheid en verbinding zijn essentiële pijlers voor groei en ontwikkeling van je organisatie.
Daarom zetten we komend jaar in op het thema ‘van data naar dialoog’ met als belangrijk punt, het optimaliseren van de ledenreis.
Volgens goed gebruik organiseren we, samen met onze partner Procurios, op de eerste vrijdag van maart 2026 een kennisevent voor klanten en relaties. Dit event staat ook in het teken staan van dit thema. Hierover op een later moment meer.
Op naar een jaar waarin we onze 35ste verjaardag vieren en ons blijvend inzetten voor toekomstbestendig verenigen!
Raimond Fifis
____________________________________________________________________________________________________
"Samen bouwen aan toekomstbestendige verenigingen"
Nijkerk, januari 2025 - Bij MOS zijn we het nieuwe jaar goed begonnen met ons jaarlijkse nieuwjaarsontbijt. Een gezellig moment om samen te komen, elkaar het beste te wensen voor 2025 en bij te praten over de feestdagen. Het was fijn om vooruit te kijken naar wat dit nieuwe jaar ons gaat brengen. Bij vooruitblikken hoort voor mij ook het reflecteren op 2024.
Ik kijk terug op een intens jaar. Een jaar van groei, verbinding en gezamenlijke inspanningen. Er is hard gewerkt, uitdagingen zijn overwonnen en mooie resultaten zijn behaald. Dit alles dankzij de inzet van onze betrokken medewerkers. We namen afscheid van gewaardeerde collega’s die nieuwe uitdagingen aangingen en verwelkomden nieuwe gezichten die inmiddels hun plek binnen MOS hebben gevonden. Hun frisse energie, kennis en enthousiasme hebben ons team versterkt en daar ben ik ontzettend blij mee.
Een waardevol punt was de tevredenheid en verbondenheid van onze medewerkers, dat naar voren kwam uit ons medwerkertevredenheidsonderzoek. Door het organiseren van activiteiten rondom kennisdeling, ontwikkeling, samenwerking en ontspanning, groeide de teamspirit binnen MOS. Ook werden we positief beoordeeld door onze klanten. Deze waardering bevestigt dat onze gerichte investeringen in kwaliteit, dienstverlening en klantrelaties hun vruchten afwerpen. We hebben daarbij stappen gezet in het verbeteren van communicatie, afstemming en kennisdeling met klanten en relaties. De introductie van onder andere de ‘MOS-Klant’ Community, (kennis)bijeenkomsten en ons jaarlijkse kennisevent speelden hierin een centrale rol. Samen met klanten en partners hebben we gebouwd aan toekomstbestendige verenigingen.
Vooruitblik op 2025
Met frisse energie en duidelijke ambities starten we 2025. Het thema ‘toekomstbestendig verenigen’ is ook dit jaar hét uitgangspunt. We blijven ons richten op de ontwikkeling van zowel onze eigen organisatie als die van onze klanten. Samen zorgen we ervoor dat verenigingen goed voorbereid zijn op de toekomst en hun plek behouden in een veranderende maatschappij. Kwaliteit, ontmoeten, verbinden en kennisdelen zijn hierbij belangrijke kernwaarden. In maart organiseren we samen met onze strategische partner Procurios een inspirerend kennisevent. Dit is één van de initiatieven waarmee we kennisdeling en verbinding willen stimuleren. Daarnaast kijken we dit jaar uit naar mooie (nieuwe) opdrachten, prettige samenwerkingen en inspirerende ontmoetingen.
Na een periode van rust en opladen staan we klaar om onze klanten weer volop te ondersteunen. Namens het hele MOS-team wens ik iedereen een fantastisch en voorspoedig 2025. Laten we samen bouwen aan verenigingen die klaar zijn voor de toekomst!
Raimond Fifis
____________________________________________________________________________________________________________
“Een community helpt bij toekomstbestendig verenigen”
Nijkerk, september 2024 - De zomervakantie is voorbij en met nieuwe energie werken we verder
aan ons jaarthema ‘Toekomstbestendig Verenigen’. Wij geloven dat verenigingen met een open en flexibele structuur het best zijn voorbereid op de toekomst en groei kunnen omarmen.
Groei draait niet alleen om meer leden; betrokkenen bevinden zich ook buiten de traditionele ledenkring. Flexibele oplossingen, waarin leden én derden zelf de regie kunnen nemen, maken kennisdeling eenvoudiger en helpen leden te activeren.
Een praktische stap hierbij is het opzetten van een (online) community als aanvulling op de bestaande infrastructuur. Het biedt een platform waar leden zelf het initiatief kunnen nemen om te communiceren en zo actief kunnen bijdragen aan de vereniging. Ik denk dat zo’n community toekomstbestendig verenigen bevorderd en dat is waar MOS voor staat!
De meerwaarde voor jouw (beroeps)vereniging
In dit digitale tijdperk, waarin technologie centraal staat, hebben mensen niet alleen behoefte aan efficiënte manieren om kennis te delen, maar ook aan verbinding en samenwerking. Verenigingen kunnen hierop inspelen met een (online) community. Een community biedt een tal van voordelen voor leden en versterkt de positie van de vereniging versterkt. Hier zijn enkele voordelen:
- Versterkte netwerkmogelijkheden
Een online community vergroot netwerkkansen. Met een platform waar leden eenvoudig kunnen communiceren, kennis delen en nieuwe contacten leggen, stimuleer je waardevolle samenwerkingen, zowel nationaal als internationaal. Dit kan het netwerk van leden aanzienlijk vergroten. - Toegang tot kennis en expertise
Een goed beheerde community biedt een schat aan kennis, zoals vakliteratuur, best practices en casestudies. Via webinars, intervisiegroepen en forums kunnen leden hun kennis en vaardigheden verbeteren en op de hoogte blijven van de nieuwste ontwikkelingen. - Betrokkenheid en loyaliteit
Een actieve community vergroot de betrokkenheid en loyaliteit van leden. Deelname aan discussies en evenementen versterkt hun band met de vereniging, wat kan leiden tot hogere retentie en minder verloop. - Online en offline in balans
Een online community is kosteneffectief, maar een goede balans tussen online en fysieke evenementen is essentieel. Persoonlijke ontmoetingen versterken de band tussen leden, terwijl de online community de interactie na evenementen voortzet. - Flexibiliteit en toegankelijkheid
Leden kunnen op elk moment en vanaf elke locatie deelnemen, wat de drempel verlaagt om betrokken te zijn. Dit creëert een diverse en inclusieve gemeenschap waarin mensen van verschillende achtergronden regelmatig samenkomen.
Conclusie
Ik zie de (online) community in dit digitale tijdperk als een krachtig middel om niet alleen kennis te delen, maar ook om de impact van verenigingen te vergroten en waarde te creëren voor de leden. Door netwerkmogelijkheden te versterken, kennis toegankelijk te maken, de betrokkenheid van leden te vergroten en kosten te besparen, kan een vereniging zich ontwikkelen tot een essentiële bron van inspiratie, professionalisering en groei. Dit vraagt wel dat verenigingen investeren in een goed opgezette en onderhouden online community. Werkt dit, dan is het niet alleen een slimme zet, maar ook een grote stap richting een dynamische en toekomstbestendige vereniging met betrokken leden. Wat houdt je nog tegen?
Raimond Fifis
_________________________________________________________________________________________________________
"Een aanbod voor iedereen, is een aanbod voor niemand"
Nijkerk, april 2024 - Een belangrijke succesfactor voor branche- en beroepsorganisaties is de mate waarin het profiel van de leden homogeen is. Dat homogene profiel kan overal in zitten. Van geografische overeenkomsten tot het vakgebied of sector en van ondernemingsvorm tot levensfase waarin een lid zich bevindt. De mate van overeenkomstigheid tussen de leden bepaalt immers hoe verfijnd en op maat gesneden beleid en aanbod van de vereniging kunnen zijn.
Als uit een analyse blijkt dat de diversiteit van je leden groot is, moet je daar iets mee. Het is misschien een eyeopener en je realiseert je waarom het niet lukt om als vereniging voldoende slagvaardig te zijn in groei en ontwikkeling. Maar ja, het omturnen van je ledenbestand doe je niet zomaar even. De vraag is ook of dat wenselijk is.
Hoewel eenduidigheid in de samenstelling van het ledenbestand zo zijn voordelen heeft, kan diversiteit om andere redenen waardevol zijn. En hoe homogeen het ledenbestand ook is, er zijn altijd (bloed)groepen binnen de club, bepaald door achtergrond, herkomst, organisatievorm, omvang en andere kenmerken van individuele leden. Ons advies aan verenigingen: speel daar adequaat op in met je beleid, communicatie en het aanbod. Het maakt de vereniging sterker als zij structureel rekening houdt met de verschillen in het ledenbestand. Immers, een aanbod voor iedereen is al snel een aanbod voor niemand.
Raimond Fifis
___________________________________________________________________________________________________
"Doelen veranderen niet, de weg er naartoe wel"
Nijkerk, januari 2024 - Verenigingen hebben hun beste tijd gehad. Het is een opvatting die ik wel vaker hoor. Verenigingen vergrijzen en jongeren zien het nut er niet van om lid te worden. En willen ze wel, dan zijn er maar weinigen geïnteresseerd om zich actief voor de vereniging in te zetten of überhaupt aan activiteiten deel te nemen. Logisch dus om te denken dat de vereniging ten dode is opgeschreven.
Toch ben ik het daar totaal niet mee eens. Want: wat zijn de behoeftes van professionals, bedrijven of zo gezegd mensen in het algemeen? Inspiratie opdoen, kennis delen, ontwikkelen, innoveren en ga zo maar door. Het zijn precies de zaken waar branche-, beroepsorganisaties en andere samenwerkingsverbanden een belangrijke rol spelen. Vroeger, nu en altijd.
Dat vraagt wel een blik op de toekomst. Want doorgaan op de oude weg kan natuurlijk niet meer. Verenigingen van nu moeten zich ontwikkelen tot dynamische organisaties, die meebewegen met de omgeving, oude structuren doorbreken en gebruikmaken van nieuwe technologieën en inzichten van jonge mensen. Met andere woorden: actief werk maken van toekomstbestendig verenigen. Immers, de doelen veranderen niet, wel de weg er naartoe.
Raimond Fifis
_________________________________________________________________________________________________________
Neem direct contact op
Ga naar contact