Foto communicatie.png Foto communicatie.png

Communiceren in tijden van digitale drukte

18 juni 2025 door MOS

In een wereld waarin aandacht schaars is en communicatiekanalen overvol zijn, is slim communiceren essentieel. Marketing Automation biedt dé oplossing! Automatische, maar persoonlijke communicatie op het juiste moment. MOS helpt organisaties om dit in te richten en inhoudelijk sterk neer te zetten. 


In een tijd waarin de mailboxen overstromen, sociale media continu aandacht vragen en nieuws zich razendsnel verspreidt, is het voor verenigingen en netwerkorgansiaties belangrijker dan ooit om doelgericht te communiceren. Je wilt zichtbaar zijn, maar niet te opdringerig. Persoonlijk communiceren, maar niet tijdrovend. Relevant zijn, maar zonder elke mail handmatig te hoeven schrijven. Een goede relatie met leden of betrokkenen begint met herkenning en vertrouwen. Dat vraagt vaak om méér dan een algemene nieuwsbrief, mail of oproep tot actie. Gelukkig zijn er slimme oplossingen die hierbij kunnen helpen. Eén daarvan is Marketing Automation: een manier om op het juiste moment de juiste boodschap te sturen, geheel automatisch, maar toch persoonlijk.

Wat is Marketing Automation?

Marketing Automation is niet zomaar een handige tool. Het is vooral een slimme aanpak. Je gebruikt data en gedrag van je doelgroep om communicatie op het juiste moment te laten plaatsvinden. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Een welkomsttraject voor nieuwe leden, waarin stap voor stap wordt uitgelegd wat ze kunnen verwachten.
  • Een herinnering voor een donatiecampagne, alleen gestuurd aan wie nog niet heeft bijgedragen.
  • Een felicitatie bij een jubileum, certificering of langdurige betrokkenheid.
  • Een verzoek om profielgegevens bij te werken, gericht aan wie al langere tijd niets heeft aangepast.

De kracht zit in het juiste moment én de juiste inhoud, zonder dat je daar steeds zelf aan moet denken en handmatig werk aan hebt.

Speciaal voor verenigingen en goede doelen

Bij MOS ondersteunen we al jarenlang beroepsverenigingen en en netwerkorganisaties. We weten dat communicatie geen tijdelijke campagne is, maar een voortdurend proces van contact onderhouden, informeren, betrekken en waarderen. Marketing Automation sluit daar goed op aan. We helpen je bij het opzetten en inrichten van deze geautomatiseerde trajecten, afgestemd op de doelgroep en doelstellingen. 

Van techniek naar inhoud

De techniek is belangrijk, maar minstens zo belangrijk is de inhoud. Bij MOS werken professionals die je niet alleen helpen bij het opzetten van de juiste ‘journeys',maar ook het schrijven van passende teksten. Want een goed getimede mail is pas waardevol als de inhoud ook raakt. Zij kijken samen met jouw en het onderstenende team van MOS Connect naar vragen als:

  • Wat willen jullie bereiken?
  • Welke stappen moet een nieuw lid doorlopen om zich betrokken te voelen?
  • Wat past bij jullie tone of voice en cultuur?
  • Welke gegevens kunnen we gebruiken om e-mails relevant en persoonlijk te maken?

Wat levert het op?

Organisaties die met Marketing Automation aan de slag gaan, merken vaak al snel het verschil:

  • Hogere betrokkenheid bij nieuwsbrieven en acties
  • Meer activiteit vanuit nieuwe leden of geïnteresseerden
  • Minder ad hoc communicatie, meer rust en regie
  • Betere aansluiting bij de wensen en het gedrag van de doelgroep

Iets voor jouw organisatie?

Marketing Automation klinkt misschien als iets voor commerciële bedrijven, maar het is juist uitermate geschikt voor verenigngen en andere netwerkorganisaties. Juist omdat je werkt met mensen die vrijwillig betrokken zijn. Die betrokkenheid wil je versterken, niet overvragen. Benieuwd wat Marketing Automation voor jouw organisatie kan betekenen? Neem gerust contactmet ons op. We denken graag mee, van strategie tot inrichting.

 

Neem direct contact op

Ga naar contact