foto Digitale toegankelijkheid 1.png foto Digitale toegankelijkheid 1.png

Digitale toegankelijkheid: soms verplicht, maar slim voor iedereen

16 oktober 2025 door MOS

Vanaf juni 2025 is de European Accessibility Act (EAA) in werking getreden. Deze wet verplicht bepaalde organisaties om hun digitale diensten en producten toegankelijk te maken voor iedereen. Maar wat houdt dit dan precies in? Lees er meer over in dit artikel.

Vanaf juni 2025 is de European Accessibility Act (EAA) in werking getreden. Deze wet verplicht bepaalde organisaties om hun digitale diensten en producten – aangeboden via o.a. websites, webshops, mobiele apps – toegankelijk te maken voor iedereen. Dit vraagt ook wat van MOS. We werken dan ook aan onze digitale toegankelijkheid van o.a. onze website. Maar wat houdt dit dan precies in? En geldt dit ook voor verenigingen en stichtingen? 

 Wat houdt de European Accessibility Act (EEA) in? 
De European Accessibility Act is een Europese richtlijn die digitale toegankelijkheid verplicht maakt. Deze wet schrijft voor dat deze (digitale) diensten en producten bruikbaar, begrijpelijk, zichtbaar en navigeerbaar moeten zijn – ook voor mensen met een visuele, auditieve, motorische of cognitieve beperking. De richtlijn vertaalt zich in Nederland naar de Wet Toegankelijkheid Digitale Overheid (voor overheden) en breidt zich via de EAA uit naar de commerciële en maatschappelijke sector. 

Wie moet aan de wet voldoen? 
De verplichting geldt vanaf 28 juni 2025 voor: 

  • Bedrijven met meer dan 10 medewerkers die producten of digitale diensten leveren aan consumenten (zoals webshops, vervoersdiensten, banken, uitgevers). 
  • Overheden en (semi-)publieke instellingen die al langer verplicht zijn om hun websites toegankelijk te maken volgens de WCAG-richtlijnen. 

Uitzondering  
Deze wet geldt níet voor bedrijven met: 

  • Minder dan 10 werknemers. 
  • Minder dan 2 miljoen euro jaaromzet of balanstotaal. 

Als een organisatie dus 10 medewerkers of meer heeft of boven de 2 miljoen euro omzet komt, dan valt zij, bij het aanbieden van digitale diensten, onder de EAA. Voor verenigingen, stichtingen en kleine organisaties zonder commerciële dienstverlening geldt deze verplichting in veel gevallen niet. Toch is het belangrijk te beseffen dat toegankelijkheid niet alleen een juridische, maar ook een maatschappelijke verantwoordelijkheid is en het dus verantwoord kan zijn om ook in deze gevallen te kijken naar digitale toegankelijkheid. 

Wat doet MOS? 
Bij MOS werken we actief aan de digitale toegankelijkheid van bijvoorbeeld onze eigen website, omdat wij aan de EAA willen voldoen. We hebben daarom een toegankelijkheidsscan uitgevoerd en analyseren de resultaten samen met onze (technische) beheerder. Vervolgens voeren we nu stap voor stap verbeteringen door in onze content en opbouw. Je kunt hierbij denken aan het aanpassen van kleurcontrast, begrijpelijke en overzichtelijke teksten, duidelijke links, eenvoudige navigatie en teksten achter foto’s en plaatjes.   

Wat kun jij doen (ook als dit niet verplicht is) 
Zelfs als jouw organisatie/vereniging niet wettelijk verplicht is om te voldoen aan de EAA, is het wel aan te raden om ermee aan de slag te gaan. Een toegankelijke website is namelijk: 

  • Gebruiksvriendelijker voor iedereen – niet alleen voor mensen met een beperking, maar ook voor ouderen, mobiele gebruikers of mensen met tijdelijk beperkt zicht of gehoor. 
  • Beter vindbaar in zoekmachines (SEO) – Google waardeert duidelijke structuur en goede leesbaarheid. 
  • Professioneler en betrouwbaarder – een organisatie die inclusief communiceert, straalt zorg en kwaliteit uit. 
  • Toekomstbestendig – hoe eerder je aanpast, hoe minder ingrijpend toekomstige veranderingen worden. 

Kleine stappen die je direct kunt zetten: 

  • Laat je website eens scannen op toegankelijkheid. Dit kan vrij eenvoudig via diverse online tools. Bespreek de uitkomsten met je webbeheerder. 
  • Gebruik voldoende contrast tussen tekst en achtergrond. 
  • Schrijf in heldere, begrijpelijke taal. Hou rekening met mensen die minder ervaring hebben met een onderwerp, moeite hebben met lezen of de taal niet goed beheersen. 
    • Vermijd vakjargon of leg kort en duidelijk uit wat je bedoelt. 
    • Schrijf actief en gebruik korte zinnen. 
    • Gebruik geen lappen tekst, maar voeg tussenkopjes en witruimte in. 
    • Ondersteun de tekst met beeld/pictogrammen of een video 
  • Voeg duidelijke alt-teksten toe bij afbeeldingen. 
  • Zorg dat knoppen en links duidelijk zichtbaar zijn. 
  • Maak het navigeren zo simpel mogelijk, zonder al te veel ‘doorkliks’.  

 Wij vinden toegankelijkheid geen last, maar een kans. Een kans om iedereen te bereiken en als organisatie te laten zien dat je inclusief, professioneel en toekomstgericht bent. Bij MOS nemen we hierin het voortouw en we helpen ook graag anderen. Heb je dus een vraag over de toegankelijkheid van jouw website, neem contact met ons op! 

Neem direct contact op

Ga naar contact