Privacywet AVG viert eerste verjaardag

Privacywet AVG viert eerste verjaardag

2018 was een mijlpaal voor privacybescherming. Sinds 25 mei dat jaar is de nieuwe privacywet (AVG) van kracht. Dankzij deze wet wordt de privacy van burgers beter beschermd. Dat betekent dat bedrijven en verenigingen nu meer verantwoordelijkheden hebben om goed om te gaan met de persoonsgegevens van bijvoorbeeld hun klanten en leden. Steeds meer mensen zijn zich bewust van hun privacyrechten, dat blijkt ook wel uit de cijfers. De toezichthouder, Autoriteit Persoonsgegevens (AP), kreeg in 2018 ruim 11.000 privacyklachten en 4.000 tips binnen. Helaas gaat het nog vaak mis met de bescherming van persoonsgegevens; er kwam een recordaantal van 21.000 datalekmeldingen binnen. Daarom focust de toezichthouder in 2019 op handhaving.

Privacywaakhond klaar om tanden te laten zien

Organisaties hebben tot nu toe weinig gehoord van de AP, maar daar gaat verandering in komen. Onlangs heeft de toezichthouder namelijk de boetebeleidsregels aangepast. Toeval? Nee. Nu organisaties bekender zijn met de nieuwe privacywet gaat de AP op korte termijn serieus handhaven en privacyschenders aanpakken. De aanpassing van het boetebeleid is een indicatie hiervan. In een interview met het FD benadrukt Aleid Wolfsen, de voorzitter van de AP, dat de privacywaakhond klaar is om zijn tanden te laten zien. Wolfsen: “Er lopen nu meerdere onderzoeken, die zijn serieus en we lopen ook tegen serieuze overtredingen aan. Gelooft u mij: de eerste boetes komen er dit jaar aan.” De Autoriteit Persoonsgegevens heeft al eerder aangegeven dat het MKB-ondernemers geen uitzonderingspositie geeft. Volgens de toezichthouder is het beschermen van privacy en persoonlijke informatie een ‘grondrecht’ en ‘essentieel’.

Maak van privacy een USP

Naar schatting voldoet ruim 70% van de organisaties in Nederland na een jaar nog niet aan de AVG. Naast het feit dat deze organisaties de wet overtreden en een boete riskeren is het ook slecht voor het imago. Kor de Boer van Privacy Zeker: “We horen vaak van verenigingen dat hun leden zich steeds meer zorgen maken als het gaat om privacy. Daarom zijn ze nóg kritischer en eisen ze van een vereniging dat er goed wordt omgegaan met hun persoonlijke gegevens. Als het misgaat, bijvoorbeeld een datalek, kan dit zorgen voor verlies van leden en een beschadiging van je imago. Verenigingen die de privacyzaken goed op orde hebben maken van privacy een unique selling point en dat draagt bij aan een positief en veilig imago.”


Over Privacy Zeker

Deze gastblog is geschreven door Privacy Zeker. Om verenigingen én hun leden te ondersteunen is MOS bv een samenwerking aangegaan met AVG-specialist Privacy Zeker. Privacy Zeker treedt op als AVG-kennispartner voor MOS en de verenigingen waar MOS voor werkt. Daarnaast krijgen leden van betreffende verenigingen korting op de AVG-dienstverlening en gratis toegang tot Privacy Zeker Start, het AVG-startpakket met onder andere privacy e-learning en een datalekregister. Meer informatie over Privacy Zeker vind je op de website.


< Terug naar Nieuwsoverzicht
Wij maken gebruik van cookies, gaat u hiermee akkoord? Meer informatie